افزایش 26 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف دو قوطی نوشیدنی قندی در روز

29 سپتامبر2015- بر اساس تحقیق جدیدی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است، مصرف دوقوطی  نوشیدنی قندی (SSB)در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 26 درصد افزایش می دهد.

 مصرف روزانه  دو قوطی SSB، همچنین خطر حمله ی قلبی یا بیماری قلبی منجر به  مرگ را تا 35 درصد  و خطر سکته ی مغزی را تا 16 درصد افزایش می دهد.

 این مطالعه ی جدید در دانشگاه  هاروارد با بررسی اطلاعات  84628 زن و 42908 مرد از سال 1980 تا 2010 انجام گردید. هیچیک از این افراد درابتدای تحقیق به دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان مبتلا نبودند، دانشمندان هر 4 سال یکبار وضعیت این افراد را دنبال کردند.

دکتر فرانک هو، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی  در دانشگاه  هاروارد  می گوید: کاهش مصرف نوشیدنی ها ی قندی می تواند به مردم در کاهش وزن و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای کاردیومتابولیک کمک کند.

دکتر هو می افزاید: مصرف منظم  نوشیدنی های قندی می تواند منجر به افزایش وزن شود زیرا کالری این مایعات  سیرکننده  نبوده و بنابراین افراد در وعده ی غذایی که بعد از مصرف این نوشیدنیها میل می کنند نمی توانند مقدار کمتری غذا مصرف کنند.

 اگر چه کاهش مصرف نوشیدنی های قندی یا دارای شکر افزوده، به تنهایی راه  حل کاملی برای مقابله با اپیدمی  چاقی نیست اما محدود  کردن مصرف این نوع نوشیدنی ها سبب ایجاد یک تغییر ساده درعادات  زندگی افراد می گردد که تأثیری قابل اندازه گیری بر کنترل وزن داشته و از بروز بیماریهای کاردیو متابولیک  پیشگیری می نماید.

 به تازگی کمپین اقدام  بر علیه  شکر و کمپین غذای کودک  خواهان  افزایش مالیات  بر نوشیدنی های قندی گازدار درانگلستان  شده اند.

 دکتر هو و همکارانش حمایت خود را در تغییر قریب الوقوع درمحدودیت دسترسی در نوشیدنی های قندی  اعلام  کرده و افزودند: یافته های ما بر نیاز فوری به استراتژیهای بهداشتی برای کاهش مصرف این نوشیدنیها تاکید دارد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/26-per-cent-increased-type-2-diabetes-risk-from-consuming-two-sugary-drinks-per-day-98986226.html